

Termékeink általános jellemzői
Rendszereinkben érvényes
szabványok
A rendszereink egységes kezelői
felülettel rendelkeznek, ezáltal a felhasználó egy modul megismerése
után a következő kezelésében semmi újat nem lát, így csak
az új modul speciális funkcióinak ismeretét kell elsajátítania,
s nem a teljes kezelés módját. A kezdő, számítógéppel még
csak ismerkedő felhasználót pedig nem zavarja össze a tanulás
fázisában a sok, különféle módon kezelhető modul.
Szótárelv
A rendszereink maximális mértékben
támogatják az ún. szótárelvet, mely a gyorsabb adatrögzítést
és a pontosabb lekérdezést teszi lehetővé. A szótárelv lényege,
hogy a gyakran előforduló adatokat (pl. irányítószámok, utcanevek,
VTSZ, ITJ, WHO-, és BNO-kódok) külön eltároljuk, s amikor
szükség van rájuk, a szótárból beemeljük. Lehetővé válik például
egy utcanév néhány billentyűleütéssel történő rögzítése, ezáltal
a gépelési idő töredékére csökkenhet. Természetesen csak olyan
adatoknál van ez így, amelyek már szerepelnek a szótárban.
A szótárak használata csökkenti
a gépelési hibákból eredő tévedéseket, s pontos visszakeresésre
ad lehetőséget. A szótárból beemelt adat megegyezik mindenhol,
ahol a rögzítéshez használják a szótárat, s ott is, ahol valamilyen
lekérdezést próbálnak végrehajtani, így nem fordul elő, hogy
azért nem találnak meg egy adatot, mert pl. hosszú helyett
rövid magánhangzóval írták be. Természetesen a keresések megadásánál
is használhatók a szótárak, ezért ott sem kell fáradni az
ilyen adatok begépelésével.
AdHoc szolgáltatások
Az AdHoc kifejezés latin eredetű.
A számítástechnikában általában azon szolgáltatások gyűjtőneve,
amelyek bizonyos igények azonnali megvalósítását, teljesítését
biztosítják.
Mivel rendszereink nyitott-támogató
rendszerek, ezért egyes papír-jelentéseket, listákat, mentéseket,
szűrőket ún. AdHoc jelleggel tartalmaz. Pontosítva az előző
mondatot: benne van ezeknek a lehetősége, bár nem a megszokott
rögzített formában, de éppen ezért sokkal tágabbak ezek a
lehetőségek. Ezen szolgáltatásoknak használatához különösebb
számítógépes tudás a felhasználó részéről nem szükséges, viszont
a rendszert jól kell ismerni hozzá. A nagy előny itt abban
rejlik, hogy a felhasználó környezetéből származó kimutatások,
jelentések, statisztikák nagy része újabb pénzügyi befektetés
és programváltoztatás nélkül is megvalósítható.
Bővebben az AdHoc szolgáltatásokról
>>>
ChartMaker - Statisztikai
modul
A technológiánk alapját képező
(I.S.O.) szabványoknak megfelelően nyitott architektúrájú
rendszereket fejlesztünk. Ennek megfelelően a végfelhasználó,
mely az intézet piramis elve szerint bárhol dolgozhat a szakmájának
megfelelő programon - igazgató, gazdasági vezető, főorvos,
orvos, főnővér - a mindennapi gyakorlatban megkövetelt AdHoc,
azaz itt és most kérdésekre kíván választ kapni, szakmai nyelven
lekérdezni, vagy statisztikát készíteni. Ennek a felhasználó
igénynek megfelelően vezettük be 1993-ban a magyar egészségügyben
több mint 800 referenciahelyen használt statisztikai modulunkat,
amit ChartMaker-nek neveztünk el.
Példa: orvos-szakmai
megfontolások alapján:
A leggyakrabban használt a klasszikus számítástechnikai
szolgáltatásokon túli megoldások (korfa, kétdimenziós, háromdimenziós,
tortaszelet) ábrázolhatók. A megjelenített statisztikai
adatok tartalmát (morbiditási, mortalitási, epidemiológiai,
gyógyszer felhasználás, gyógyszer utilizáció) a felhasználó
szabadon állíthatja elő.
Felhasználóink táborában számos
sikeres pályázat köszönhető ennek a szolgáltatásnak.
Példa gazdasági vezetői
szintű megfontolások alapján:
Vevő-szállító analitikán túlmutatóan tetszőleges
időre vonatkozó (szállítási idő, fizetési határidő, stb.)
és pénzügyi kérdés is feltehető.
Példa orvos-szakmai vezetői
szintű megfontolások alapján:
A klasszikus kimutatások mellet felmerülhet
adhoc jellegű költségelemző statisztika, iránydiagnózis
és végső diagnózis, valamint a hotelszolgálat költségei
között felmerülő összefüggések, melyek előre nincsenek beépítve
rendszerünkbe, éppen ezért adhoc.
Alapelvek:
A bármelyik általunk szállított
rendszer - vezetői, gazdasági, szakambuláns, osztályos, -
rendszer részét képezi. Két fő funkcióból áll:
 |
statisztikák összeállítása, készítése, |
 |
statisztikák megjelenítése. |
Felhasználói és technológiai
alapelv:
Az általános statisztikai
modul funkciója az, hogy az információ érték, ezért minden
rendszerünk rugalmasan, a felhasználó igényei szerint alakítható,
és minden rendszerünk részét képezi a felhasználói oldal,
mely szabadon alakítható és vezethető.
Pályázati statisztikák
készítése
Az alábbiakban egy osztályos
program példáját adjuk meg.
Az osztályon az orvos és nővér
szintű adatok vezetése lefedi a teljes adminisztrációt és
ezt kiegészítve, pácienshez vagy osztályhoz kötött, a felhasználó
által igényelt adatlapok is vezethetők. Az egészségügyi gyakorlatban
használt terminológiák szerint történő válogatás segítségével
a program modul összeállítja a két vagy háromdimenziós megjelenítéshez
szükséges adatokat.
Fontosnak tarjuk megemlíteni
a sebességet, melyet úgy határozhatunk meg, hogy 15 feltett
kérdés esetén (például: nő, diabeteszes, II. kerületi
lakos, 52 éves stb.) 20 ezer - kitöltött adatokkal
nyilvántartott - pácienst feltételezve a keresési idő 1
perc alatt van. Fenti sebesség természetesen vezetői,
gazdasági rendszerek esetén is igaz.
Pályázati statisztikák
megjelenítése
Mivel végül is részinformációkból
képzett kimutatások vizuálisan könnyebben áttekinthetők és
értékelhetők, ezért a megjelenítést tetszőleges színben, dimenzióban
mindenki a saját szájíze szerint alakíthatja ki.
Az előbbiekben leírtak megjelenítését
segítő eszköz, mely képes optimalizálni a megjelenítés formáját
(két vagy háromdimenziós), annak színeit vagy éppen az egymás
fölött megjelenő ábrákat.
A megjelenítés történhet bármely
típusú nyomtatón.
Felhasználói arculatok
kialakítása
Minden felhasználó a saját
maga tudása és ízlése szerint állíthatja be a program alapadatait,
ezáltal gyorsíthatja az adatok kezelését, valamint a program
által használt képernyőket is testre szabhatja.
<<<
Vissza az előző oldalra
|